EPC

EPC attest - EPC Waarde

Wat is een EPC attest en wanneer is het verplicht? 

Via een EPC attest of Energie Prestatie Certificaat toon je aan hoe energiezuinig je gebouw is. Dit attest informeert potentiële kopers of huurder over de energiezuinigheid van je pand. Het document geeft het berekende energieverbruik per jaar weer en je komt te weten hoe een woning energiezuiniger gemaakt kan worden. Op het EPC attest wordt de berekende energiescore weergegeven. Onze inspecteurs zijn stuk voor stuk opgeleid en stellen hun attesten tot in de puntjes op.

 

Het EPC certificaat is verplicht bij de verkoop of de verhuur van je woning in het Vlaams Gewest. Het certificaat moet opgemaakt zijn in 2019 of later.

 

Heb je nood aan een EPC attest, weet dan dat we snel kunnen schakelen. We maken een afspraak en even later beschik je al over je wettelijke EPC attest. Daarbij houden we de doorlooptijd zo kort mogelijk. Zo ben jij snel geholpen.

Hoe gaat een EPC attest aanvragen in zijn werk? 

Wens je een EPC attest? Wij hanteren een vast stappenplan om een kwalitatieve service en dienstverlening te kunnen garanderen.

STAP 1 - Maak een afspraak

Contacteer ons en we plannen graag een afspraak in. Wij maken een expert vrij voor de keuring. Dit kan telefonisch of per e-mail. Vaak kunnen we nog in dezelfde week een afspraak inplannen.

STAP 2 - Plaatsbezoek

Op de afgesproken datum komt onze keurder ter plaatse. Wij gaan grondig te werk en documenteren alles zorgvuldig. Zo verzamelen we alle mogelijke informatie die nodig is om een correct en volledig verslag op te stellen.

STAP 3 - Ontvang het attest

Wij leveren je EPC attest snel af. We mailen dit attesten naar je door. We vertellen je ook op voorhand wanneer je je attest kunt verwachten. 

Een Gestroomlijnde Aanpak 

epc attest

Hebt u een Energieprestatiecertificaat (EPC) voor uw woning nodig? Het is van essentieel belang dat het EPC geldig is vanaf het moment dat u uw woning te koop of te huur aanbiedt tot aan de datum van de notariële akte of de ondertekening van de huurovereenkomst. Controleer zorgvuldig of de geldigheidsdatum op uw 'EPC voor een bestaande woning' of 'EPC Bouw' nog niet is verlopen.


Vanaf 2022 moet het EPC voor een bestaande woning zijn opgesteld in 2019 of later bij verkoop. In het proces van te koop of te huur stellen, is het cruciaal om de verplichte EPC-informatie in uw advertenties op te nemen. Potentiële kopers of huurders dienen het EPC of EPC Bouw te bekijken voordat verdere stappen worden ondernomen.


Is uw woning eenmaal verkocht? Zorg ervoor dat het originele EPC of EPC Bouw aan de koper wordt overhandigd. Bij verhuur moet een kopie van het EPC of EPC Bouw aan de huurovereenkomst worden toegevoegd, waarbij de huurder een exemplaar ontvangt, terwijl de verhuurder het origineel behoudt.


Houd er rekening mee dat het EPC een geldigheidsduur van 10 jaar heeft, maar vervalt in specifieke situaties. Dit kan gebeuren als de bestemming van het gebouw verandert, bijvoorbeeld van wonen naar winkel, restaurant, kantoor, of omgekeerd. Ook als er een nieuw EPC is ingediend, vervalt het huidige certificaat.


Indien u sinds de opmaak van uw EPC verbeteringen heeft aangebracht om uw woning energiezuiniger te maken, kunt u overwegen een nieuw EPC voor een bestaande woning op te laten stellen. Dit is zelfs mogelijk als het huidige EPC nog geldig is.


In het geval dat u uw woning heeft uitgebreid sinds de opmaak van het EPC, kan het zijn dat uw huidige EPC of EPC Bouw niet langer geldig is. 

Uw Betrouwbare Partner voor jouw EPC attest

Waarom zou u voor De Keurspecialist kiezen als het gaat om het aanvragen van uw Energieprestatiecertificaat (EPC)? Simpelweg omdat wij verder gaan dan alleen het leveren van een certificaat; wij bieden een totaalervaring die gebaseerd is op expertise, toewijding en klantgerichtheid.


1. Diepgaande Expertise:

Bij De Keurspecialist beschikken we over een team van hooggekwalificeerde energiedeskundigen met diepgaande kennis van de nieuwste normen en voorschriften. Wij begrijpen dat een EPC niet alleen een document is, maar een essentieel instrument om de energieprestaties van uw woning in kaart te brengen. Onze experts zorgen ervoor dat elk EPC-attest nauwkeurig wordt opgesteld en volledig voldoet aan de geldende wetgeving.


2. Snelle en Efficiënte Dienstverlening:

Wij begrijpen dat tijd kostbaar is. Daarom streven we ernaar om uw EPC-attest snel en efficiënt te leveren. Onze gestroomlijnde processen zorgen ervoor dat u niet alleen tijd bespaart, maar ook met vertrouwen verder kunt gaan met uw vastgoedtransacties, wetende dat u beschikt over een geldig en up-to-date EPC.


3. Maatwerkoplossingen:

Elk pand is uniek, en wij behandelen het als zodanig. Onze dienstverlening is volledig op maat gemaakt om aan uw specifieke behoeften te voldoen. Of u nu een EPC nodig heeft voor de verkoop, verhuur, of gewoon voor uw eigen gemoedsrust, De Keurspecialist biedt op maat gemaakte oplossingen die aansluiten bij uw situatie.


4. Transparantie en Klantgerichtheid:

Wij geloven in open communicatie en transparantie in elke fase van onze dienstverlening. Bij De Keurspecialist wordt u op de hoogte gehouden van het proces, vanaf de aanvraag tot de levering van het EPC-attest. Ons klantgerichte team staat klaar om uw vragen te beantwoorden en u te begeleiden bij elke stap.

Kortom, wanneer u kiest voor De Keurspecialist, kiest u voor meer dan alleen een EPC-attest; u kiest voor betrouwbaarheid, expertise en een partner die begrijpt hoe belangrijk het is om uw vastgoedtransacties soepel te laten verlopen. Neem vandaag nog contact met ons op en ervaar het verschil dat De Keurspecialist maakt in het verkrijgen van uw Energieprestatiecertificaat.

Share by: